dimarts, 17 d’octubre del 2023

Can Pantaló


 


Can Pantaló

El repàs

III

La tia Consolación va estudiar per a mestra. Quan el seu pare, Josep Meix Soldrà, va quedar cec a causa de cataractes, els germans es van haver d’espavilar. La tia Glòria, mon pare i el tio Milio van anar a treballar a Barcelona, Ella de cosidora i brodadora, els nois de salta-taulells. Amb els anys, la Glòria va conèixer el Josep Barrobés de Batea a casa d’uns parents bateans. I es van casar. L’Emilio va emigrar a Veneçuela, i mon pare va tornar a Gandesa cridat pel Jesús, que li oferia feina al Registre de la Propietat. Allà va conèixer ma mare, la Carme Fuster Borgoñón.

La tia Consolación, per guanyar-se la vida, va començar a donar classes de repàs als xiquets de Gandesa quan sortien de l’escola. Pel repàs de la tia Consolación, que feia als baixos de la casa, hi va passar mig poble. Ella ens ensenyava -jo també hi vaig anar-, a escriure sense faltes d’ortografia, i a comptar cartonets de verema per tal que els seus alumnes pagesos sabessin què havien de cobrar per grau-hectòlitre. A ella, a més d’una paga mensual, suposo, li portaven coses de l’hort o presents de la matança del porc.

A la saleta d’entrada de la casa, sempre en vam dir «el repàs».

També tallava les neules per fer les hòsties de la comunió amb una maquineta. Els xiquets de la plaça ens delíem pels retalls!

Com més gran em vaig fer, més la vaig admirar. Era una dona molt intel·ligent, i, a través de la ràdio i el diari «El correo catalán», que rebien cada dia, estava al cas de tot el que passava al món. Va ser la primera que em va parlar de la futura televisió.

«Jo mai m’hauria casat amb un home menys intel·ligent que jo» -em va confessar un dia. Per això es va quedar soltera, suposo.

També feia puntes de coixí i es dissenyava ella mateixa els patrons.

La tia Consolación va ser tota una institució a Gandesa!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada