dijous, 17 de desembre del 2015

Visita



Baltasar Porcel, Andratx1937- Barcelona 2009
Mallorca/ Barcelona/ el món.
Ahir, 16 de desembre, vaig anar a veure l'exposició dedicada a aquest autor mallorquí al Palau Robert, una visita guiada pel seu comissari, Julià Guillamon, company d'universitat i gran amic meu.
L'exposició està muntada en tres gran eixos: Andratx, mitificat en els seus primers llibres, un espai situat entre el món pagès de secà -amb la presència augusta del ametllers-, i el mar proper, lloc de pescadors, tot un món precari -som temps de postguerra-, i de contrabandistes. I l'anada i tornada incessant dels emigrants de Cuba. Un món del qual mira d'evadir-se amb la literatura.
La segona etapa el situa a Barcelona, on es relaciona amb la gent del món literari -tant catalanista com espanyolista-, i es va situant.
La tercera etapa, obert al món, mostra el seu esperit aventurer, els llibres de viatges, les traduccions de les seves obres, etc.
“Porcel es va adaptar on calgués, però a les novel·les es revenjava. Era un personatge imantat al poder, però al mateix temps mai no va deixar de ser indòmit ni gamberro”, diu Julià Guillamon.
El recordo en una xerrada que va venir a fer a la universitat, portat pel professor Molas. “El que m'alegra més en aquest moment -ens va explicar-, és que a la nostra finca hi han trobat aigua!” El vaig entendre perfectament perquè jo també sóc filla de terres de secà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada