Diumenge passat vaig anar a veure al
TNC “Doña Rosita la soltera o el lenguaje de las flores”, de
Federico García Lorca, sota la direcció de Joan Ollé, amb una
excel·lent escenografia de Sebastià Brosa -costa molt d'omplir
aquell enorme escenari amb elements sobris i efectius-, i amb la
magnífica interpretació dels actors -Nora Navas, Carme Elias, Enric
Majó... i la boníssima Mercè Arànega (quan trobarà aquesta gran
intèrpret catalana un paper protagonista a l'alçada del seu
talent?). La veu de Paco Ibáñez va fer de contrapunt als moments
més intensos de l'espectacle. Nota alta.
Però aquest teatre, el de Lorca, no
només és un bon espectacle, també fa pensar. És una denúncia,
constatació, compassió, empatia o com se li vulgui dir de Federico
cap a aquestes dones, classe mitja espanyola del seu temps, sense
estudis ni ofici, abocades al matrimoni -amb amor o sense-, o a una
solteria vergonyant -motius de burles-, i, si no tenien algun germà
que se'n fes càrrec, moltes vegades, per manca de recursos o de
dependre de migrades pensions, autènticament miserable. I de
passada, la dels mestres o professors de l'època, mal pagats i
pitjor considerats i tractats pels alumnes. El que surt a Doña
Rosita, provocant la hilaritat, és un exemple còmico-tràgic
d'aquell trist panorama.
A programa de mà, se'ns recorda que
Federico vingué a Barcelona per l'estrena d'aquesta obra, i fou
homenatjat per les floristes de la Rambla, un passeig que descriu
així: “La rosa (...) ha querido agitar-se para que la vean las
flores de la calle más alegre del mundo. La calle donde viven juntas
a la vez las cuatro estaciones del año, la única calle de la tierra
que yo desearia no se acabara nunca. Rica en sonidos, abundante en
brisas, hermosa de encuentros, antigua de sangre: la Rambla de
Barcelona.”
Ai! Si ara el poeta tornés a la nostra
ciutat i s'hi passegés, ploraria a llàgrima viva!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada